Die vlam

Standard

Nog een kleine week en het nieuwe schooljaar gaat weer beginnen. Heb ik er zin in?

Na mijn zwangerschapsverlof vond ik het moeilijk om ‘het gevoel’ terug te vinden. Ik ging zo op in het nieuwe leven, dat even niets anders leek te bestaan. Het werk was nu meer een indringer in die zeepbel, die ik voor mijn gezinnetje had gecreëerd, dan een welkome gast.

Maar, zo een paar weken voor het einde van het schooljaar, voelde ik het weer. Het vlammetje was aangewakkerd. Nu, tegen het einde van de zomervakantie, lijkt het alsof ik me in een spagaat bevind. Die zeepbel heeft nu weer de kans gekregen te groeien, maar ben ik op de dinsdagen (dat is opa-en-omadag) bezig met dromen, bedenken en ontwikkelen dan voel ik dat ik in een flow kom. Ik moet me er maar even overheen zetten, denk ik, dat het echte leven weer voor de deur staat te trappelen.

Fysiek heb ik me er deze zomervakantie op voorbereid dat ik weer aan het werk moet, door de borstvoedingen overdag af te bouwen. Heerlijk! Ik heb mijn doel van 6 maanden borstvoeden ruimschoots volbracht en ben nu ook opgelucht dat ik niet meer in mijn pauzes naar het spreekkamertje hoef te racen om te kolven. Ook geeft het me weer tijd en ruimte om weer onder mijn collega’s te zijn, in plaats van opgesloten te zitten in een kamertje waarvan het licht pas aanging als ik klaar was.

Mentaal heb ik mezelf een drietal doelen gesteld voor komend schooljaar.

  1. ‘Speak my mind. If they don’t listen, speak up.’ Ik ben het waard om gehoord te worden.
  2. Bevorderen van ouderparticipatie. Te beginnen bij mijn mentorgroep. Ik wil frequenter contact zoeken met ouders van leerlingen, ongeacht of het goed of slecht gaat. Mijn doel is één keer per maand met alle ouders van mijn mentorleerling telefonisch-, mail- of face-to-face contact te hebben. Tevens wil ik ouders meer betrekken bij activiteiten die wij als groep, als afdeling en als school organiseren.
  3. Mijn best blijven doen (volhouden!) om te zorgen dat mijn leerlingen mijn lokaal verlaten met het gevoel dat ze íets geleerd hebben, al is het maar dat Steve Irwin uit Australië komt of dat New York City een ‘Little Italy’ heeft.

Drie doelen maar? Ja, drie doelen. Kwaliteit gaat boven kwantiteit en een mens kan zich maar op zo veel dingen focussen.

‘Stiekem’ heb ik nog één ander doel, dat werkgerelateerd is: mijn eerstegraads diploma halen. Dat moet er komend schooljaar echt van gaan komen.

Heb ik er zin in? Ja! Al moet ik dit waarschijnlijk nog wel een paar dagen hardop tegen mezelf in de spiegel uitspreken.

Leave a comment